
Alle udredninger følger som udgangspunkt de nationale kliniske retningslinjer på området, samt DMPG anbefalingerne.
Der tilbydes udredning for børn, unge og voksne indenfor autisme og ADHD/ADD. I forbindelse med et udredningsforløb kan der også screenes for andre psykiske vanskeligheder, således at der bliver anlagt et bredt perspektiv på at afklare årsagen til udfordringerne. Men der tilbydes dog ikke reel udredning for andet end autisme og ADHD/ADD.
Der udbydes ligeledes også IQ-tests til børn, unge og voksne.
Jeg samarbejder gerne med offentlige aktører (kommuner mm.) og tager gerne imod forsikringsdækning i forbindelse med udredningsforløb.


Brug af henvisninger
Vær opmærksom på, at du ikke kan benytte dig af den offentlige sygesikring til dækning af en udredning hos mig.
Har du således en henvisning fra egen læge, vil du stadigvæk skulle betale det fulde beløb for udredningen hos mig, eller evt. benytte en privat forsikringsdækning.

Medicinering
I forbindelse med udredning for ADHD/ADD, er det vigtigt at være opmærksom på, at jeg som psykolog ikke kan igangsætte medicinsk behandling eller vurdere egnethed til medicinsk behandling.
Udredninger hos mig handler om at skabe forståelse og viden for den undersøgte, og dets netværk, ikke om medicinering. Ønsker man således medicinsk behandling også, vil der være behov for en separat proces, f.eks. hos egen læge eller anden privatpraktiserende speciallæge.
I forbindelse med ADHD/ADD udredning er der en række somatiske årsager, som kan give ADHD/ADD-lignende symptomer, som skal udelukkes før diagnosen kan stilles med sikkerhed. Dette kan typisk gøres hos egen læge, men kan i nogle tilfælde kræve henvisning til speciallæge.
Priser & Spørgsmål
Der er på de respektive sider angivet forskellige pakkeløsninger for udredning. Vær opmærksom på at disse, og de angivet priser, er standardpakker. Der laves ved opstartsmødet en specifik udredningsplan og en fast pris på udredningen, afhængigt af det konkrete behov hos den undersøgte.
(Har man f.eks. fået lavet en IQ-test i anden forbindelse, skal man naturligvis ikke få lavet en igen hos mig. Ligeledes kan der også være andre specifikke hensyn der gør, at der vil være behov for yderligere tests end de angivet)
Du er altid velkommen til at give mig et kald, så vi kan tage en uforpligtende samtale om et evt. udredningsforløb hos mig

Hyppigt stillet spørgsmål til udredning
1. Må psykologer diagnosticere?
Ja!
Det er en udbredt myte, selv blandt fagpersoner til tider, at psykologer ikke må/kan diagnosticere. Der er ingen lovgivning som definerer hvem der må, eller ikke må, diagnosticere. Blot faglige standarder om at man naturligvis skal være kvalificeret udi det område, man stiller diagnosen for.
Dette kan dokumenteres bl.a. med følgende notat, som er lavet af Danske regioner i 2015. I dette dokument angives følgende i punkt 2.3 (s.4): "Det er ikke forbeholdt særlige faggrupper at diagnosticere, og psykologer må - ligesom andre sundhedspersoner - gerne stille en diagnose – forudsat vedkommende har de fornødne kvalifikationer. Dette gælder som udgangspunkt for alle psykologer og ikke kun for specialpsykologer".
Hvad der så konkret udgør "fornødne kvalifikationer", kan naturligvis give en del spørgsmål, da dette ikke er juridisk defineret i hverken almindelig praksis (mange psykologer arbejder direkte og indirekte med at diagnosticere, både i privat og offentlig praksis) eller andre juridisk bindende udtalelser fra offentlige myndigheder. For mig betyder det dog at jeg udelukkende holder mig til at diagnosticere autisme og ADHD/ADD, samt begavelse, da disse er mine særinteresser og områder jeg er yderst kvalificeret indenfor, pga. mange års praksiserfaring, både som psykolog og i anden rolle, med disse områder.
2. Kan en diagnose stillet hos dig bruges til at få støtte, f.eks. i skolen?
Med den rette type undersøgelse, kan det blive et særdeles godt argument, som det vil være svært for f.eks. kommunen at afvise. Men det er vigtigt at være klar på, at uanset hvor en diagnose er stillet, kan man -aldrig- garantere, at den kan medføre støtte i andet regi. Den/de der skal vurdere støttebehov i f.eks. skolen, er aldrig forpligtet til at følge bestemte diagnoser eller vurderinger af støttebehov fra andre, heller ikke selvom der f.eks. er tale om en diagnose/vurdering stillet i psykiatrien eller i anden offentlig instans.
Med min mangeårige erfaring som PPR-psykolog, har jeg en god indsigt i hvilke argumenter der plejer at virke, og kan således lave udredninger, hvor man vil være godt stillet ift. muligheden for efterfølgende støtte.
Men jeg kan på ingen måde garantere, at der vil blive givet støtte på baggrund af en udredning fra mig af.
3. Kan jeg få dækning til udredning hos dig, hvis jeg skifter til sygesikringsgruppe 2?
Desværre ikke
Som det er aktuelt, dækker den offentlige sygesikring kun terapi hos psykologer, og kun hos dem der er under praksisoverenskomsten (De såkaldte ydernummer psykologer).
Jeg tager dog imod andre former for forsikringsdækning, f.eks. igennem private sundhedsforsikringer
5. Hvor meget koster en udredning hos dig?
Det afhænger af hvor meget arbejde, der skal laves i det konkrete udredningsforløb. Der gives altid en fast pris for hele forløbet før det igangsættes, så du vil altid kunne vide præcist hvor meget, når vi har holdt den indledende samtale. Du kan se eksempler på priser her ift. ADHD & Autisme
Du får dog væsentligt mere for pengene i et udredningsforløb hos mig, end de typiske prisniveauer hos privatpraktiserende psykiatere. Det er vigtigt for mig at sundhedsydelser bliver tilgængelige for flest mulige mennesker. Så jeg forsøger at holde mit prisniveau så lavt som muligt, så flest mulige kan få en grundig og fagligt solid udredning.
Der er mulighed for at dækket omkostningerne (helt eller delvist) fra private forsikringer, kredit via Sundhed+ (Se www.psykologlarsravn.dk/booking eller www.sundhedplus.dk), samt mulighed for dele betalingen i 4 afdrag direkte hos mig. Sidstnævnte er en afdragsordning uden ekstra omkostninger, hvor første afdrag betales umiddelbart efter undersøgelsen er færdig, og de resterende 3 afdrag over 3 måneder efterfølgende.
Primære tests
Her kan du/I se de forskellige tests jeg konkret udbyder. For hver test er der en kort beskrivelse af formålet bag testen og hvad den konkret indeholder, samt hvor lang tid den tager at administrere.
Der vil også være en pris for hver af testene, som er hvad det koster at få den taget, hvis det bare er den alene. Det er dog typisk kun relevant i praksis, hvis du enten blot har brug for en hurtig afklaring af, om der vil være grund til yderligere undersøgelse, eller i de tilfælde hvor specifikke tests skal bruges i anden udredning (f.eks. i det offentlige), hvor ventetiden på denne dog er for lang.
Et vigtigt opmærksomhedspunkt er dog, at en enkeltstående test er sjældent tilstrækkeligt til fuldt at afdække en problematik, selvom den kan give værdifuld information omkring hvordan man kan forstå udfordringerne

WISC-V / WPPSI-IV / WAIS-IV
Disse tests er såkaldt intelligenstest for børn, unge og voksne. De måler på de forskellige områder af intellektuelle kompetencer og kan både give et samlet billede for hvor godt et menneske lærer ift. andre på samme alder (Intelligenskvotienten; IQ) samt hvilke overordnede styrker og svagheder vedkommende har ift. at lære forskellige ting. Alle tre betragtes som den "gyldne standard" på området, og er de tests der vil blive anvendt i langt de fleste situationer, undtaget hvor der kræves nogle helt særlige metoder til at teste et menneskes intellektuelle kompetencer.
Der kan være forskellige grunde til at tage denne test: Er man f.eks. "bare nysgerrig" på, hvor godt ens barn eller man selv lærer, kunne en test med en af disse være en hurtigt og pålidelig måde, at få indblik ind i dette. Som en del af et udredningsforløb ift. at afklare hvilket støttebehov et barn konkret har i et undervisningsmiljø, er disse tests (næsten) uundværlige at få taget, ligesom at de bruges i stort set alle former for udredningsforløb og på arbejdsmarkedet. I udredninger for autisme bruges de som en måde at få skelnet imellem, hvor meget af den undersøgtes udfordringer, som skyldes autisme og hvor meget der skyldes generelle indlæringsvanskeligheder (hvilket kan være svært pålideligt at skelne fra hinanden uden formel testning).
Standardadministration (2 timer): Pris: 4.500 kr.
Komplet administration (3 timer): Pris: 6.500 kr.
Diverse scoringsark fra testen er inkluderet i prisen uden yderligere beregning, samt kortfattet "klinisk indtryk under testning" på skrift (Såfremt der er behov for at bruge testen ift. undersøgelser i andet regi).
Standard-administrationen af testene betyder at der administreres tilstrækkeligt antal delprøver til at få en pålidelig IQ målt. For de fleste tilfælde, vil dette være tilstrækkeligt, ift. at der sjældent reelt er behov for mere. Men der kan dog naturligvis også laves den komplette version af testene, hvis man enten har brug for de mere specialiserede analyser det giver mulighed for, eller vil være på den helt sikre side ift. ens, eller ens barns, forudsætninger for læring i en testsituation.
Tilbagelevering på testen kan tilkøbes.
30 minutters telefonisk tilbagemelding: Pris +500 kr.
1 time med fysisk fremmøde (eller online): Pris +1.200 kr.
En skriftlig rapport med gennemgang af testresultater og fortolkning kan også tilkøbes: Pris: +1.000 kr.

ADOS-2
ADOS-2 er en semi-struktureret observationsmetode, hvor den der undersøges skal igennem forskellige former for fastlagte samspilssituationer med undersøgeren.
Dette giver et evidensbaseret mål for vedkommendes evne til social samspil. Afhængigt af den undersøgtes alder og sproglige forudsætninger, administreres én af 5 forskellige moduler og ud fra dette kan det sandsynliggøres om vedkommende udviser vanskeligheder indenfor det autistiske spektrum i en sådan grad, at der kan stilles en autisme diagnose.
Det er den "gyldne standard" ift. diagnosticering af autisme, og er således stort set altid en del af udredningen af dette.
Da det kun bliver et øjebliksbillede af den undersøgte, er den desværre ikke nok til selvstændigt at kunne diagnosticere, om der er tale om autisme eller ej, på egen hånd. Særligt ift. dem, der er dygtige til at "maskere" deres vanskeligheder, kan det være en udfordring med "falsk negative" resultater, da de typisk godt kan formå at kompensere for sine vanskeligheder i den tid testen varer. Men den giver i de fleste tilfælde, et væsentligt solidt billede på, om der sandsynligvis er en diagnose.
Administrationstiden af testen varierer imellem moduler og for den enkelte, da det er en noget mere "fri" testsituation, end ved mere formelle tests. Jeg sætter 1 1/2 timer af til testningen, således at der altid er tid nok, især til de børn/unge som vil have sværere ved at indgå i en sådan situation, og have brug for noget tid til at vænne sig til hvad der foregår og forventes af dem.
Adminstration, inkl. opgørelse og 30 minutters telefonisk tilbagelevering: 4.500 kr
Adminstration, inkl. opgørelse og 1 times tilbagelevering med fysisk fremmøde: 5.200 kr
Diverse scoringsark fra testen er inkluderet i prisen uden yderligere beregning, samt kortfattet "klinisk indtryk under testning" på skrift (Såfremt der er behov for at bruge testen ift. undersøgelser i andet regi).
En skriftlig rapport med gennemgang af testresultater og fortolkning kan tilkøbes: 1.000 kr.

DIVA-5
DIVA-5 er et ADHD/ADD diagnostisk spørgeskema til voksne. I dette gennemgås de forskellige symptomer på ADHD/ADD, både ift. hvilke der ses aktuelt og hvilke der var tilstede i barndommen/ungdommen.
I ICD-10 skal symptomer på ADHD/ADD være tilstede før 7 års alderen og i DSM-5 før 12 års alderen. Dette betyder at man ift. udredningen af ADHD/ADD for voksne både skal kunne dokumentere at symptomerne er tilstede på nuværende tidspunkt og påvirker i flere områder af vedkommendes liv, men også at der tilsvarende var, som minimum, væsentlige tegn på opmærksomheds-, koncentrations og/eller impulsivitetsvanskeligheder i barndommen.
Spørgeskemaet udfyldes hos mig som et klinisk interview, således at vi kan komme i dybden med de forskellige symptomer og sikre at spørgsmålene og svarene ikke misforstås.
Til denne undersøgelse er det stærkt anbefalet at man har en pårørende med, som kender én fra ens barndom, for at få dokumenteret at eventuelle symptomer også var oplevet af andre.
Interviewet tager 1 time at gennemføre. Det kan godt tages som en enkeltstående ydelse, såfremt man f.eks. ønsker at se om der er større sikkerhed for at man har væsentlige tegn på ADHD/ADD, end man typisk kan få ved selv at udfylde de forskellige tests, der ligger frit tilgængeligt online. Men det er vigtigt at påpege, at uanset hvor tydelige tegn der evt. ses i dette spørgeskema, kan det ikke bruges til at diagnosticere ADHD/ADD på egen hånd, da korrekt diagnosticering kræver at der udelukkes andre årsager til symptomerne, og ikke blot om de er tilstede.
Adminstration, inkl. opgørelse og 30 minutters telefonisk tilbagelevering: 2.500 kr
Du vil få den udfyldte kopi af spørgeskemaet efterfølgende, som evt. kan indgå i udredning i andet regi også.
Der kan ikke tilkøbes en skriftlig rapport på baggrund af denne test, hvis det er det eneste der er taget.
Kliniske interviews

K-SADS PL
K-SADS PL er et bredt klinisk interview, hvor et barn/ung undersøges for en række forskellige psykiske problemstillinger.
Udover at give en sikkerhed for at man ikke kommer til at overse at der er tegn på andre psykiske problemer hos barnet/den unge aktuelt eller tidligere, er det ligeledes også en mulighed for at danne en grundig anamnese (udviklingshistorik).
Som du bl.a. kan læse mere om på ADHD siden, handler en stor del af en ADHD/ADD udredning om at få udelukket at der kunne være andre problemstillinger bag opmærksomheds-, koncentrations- og impulsivitetsvanskeligheder hos et barn. Den kan dog også anvendes i autisme-udredninger, hvor der er grund til at anlægge et bredere diagnostisk perspektiv på udredningen.
Udførelsen af interviewet tager i alt ca. 3 timer at gennemgå, men deles typisk op afhængigt af situationen. Almindeligvis hos unge vil det være 1 1/2 time med forældrene og 1 1/2 time med den unge. Hos yngre børn er både forældre og barn med samtidigt.
Dette interview giver typisk ikke mening at tage isoleret fra anden undersøgelse, så det kan som udgangspunkt ikke købes som en enkeltstående ydelse.

ADI-R
ADI-R er et omfattende klinisk interview, som forsøger at afklare barnet/den unges udvikling ift. autisme-vanskeligheder.
Det er et interview hvor den undersøgtes forældre, og jeg gennemgår en lang række forskellige spørgsmål om den undersøgtes udvikling.
Målet med den er at kunne skelne imellem typiske udviklingsmæssige udfordringer og så de udfordringer som autisme giver.
Den bruges typisk i sammenhæng med ADOS-2 testen, for netop at kunne give et grundigt indblik i vedkommendes udviklingshistorik, for at undgå at der gives en diagnose på baggrund af et øjebliksbillede alene (som det ville være blot at teste med ADOS-2, uden supplerende undersøgelse).
Selve interviewet tager ca. 3 timer at udføre, da der som nævnt er mange forskellige spørgsmål at komme igennem og ofte behov for at gå i dybden med en del af dem, for at kunne skelne imellem problematisk udvikling pga. autisme og pga. andre omstændigheder.
På samme måde som med ADOS-2 kan testen sandsynliggøre om der er tale om autisme hos barnet/den unge. Men taget for sig selv, er der en udfordring ift. diagnosen så stilles alene på baggrund af informanter (forældrene/omsorgspersoner) og ikke suppleres med reelle observationer af barnet af en erfaren kliniker.
Skulle du/I dog have brug for blot denne test, f.eks. i forbindelse med udredning i anden regi, er prisen for en enkeltstående testning som følger:
Adminstration, inkl. opgørelse og 30 minutters telefonisk tilbagelevering: 7.000 kr.
Adminstration, inkl. opgørelse og 1 times tilbagelevering med fysisk fremmøde: 7.700 kr.
Diverse scoringsark fra testen er inkluderet i prisen uden yderligere beregning, samt kortfattet "klinisk indtryk under testning" på skrift (Såfremt der er behov for at bruge testen ift. undersøgelser i andet regi).
En skriftlig rapport med gennemgang af testresultater og fortolkning kan tilkøbes: 1.000 kr.

Klinisk diagnostisk screenings- og anamnese interview
I lighed med hos børn og unge er der også mulighed for at få et bredt klinisk diagnostisk screenings- og anamnese interview, hvor der kan undersøges for en række forskellige psykiske problemstillinger. Dette interview bygger på Present State Examination (PSE), men er her målrettet ADHD udredning og de komorbide lidelser der er her.
Det er således ikke lige så bredt som K-SADS PL og dækker ikke alle former for psykiske lidelser hos voksne. På samme måde som med K-SADS-PL er det en mulighed for både at screene for relevante psykiske problemstillinger og give en grundig anamnese for den undersøgte.
Det er ligeledes rettet imod at få afklaret om der er væsentlige tegn på, at der kan være andre forklaringer på de oplevede opmærksomheds- koncentrations- og/eller impulsivitetsvanskeligheder. Hos voksne er det at udelukke andre mulige forklaringsmuligheder på disse, et vigtigt aspekt for at kunne stille en korrekt ADHD/ADD diagnose.
Det tager ca. 2 timer at gennemføre interviewet og man kan med fordel invitere en pårørende (som havde kendskab til en i barndommen) med til dette, for at kunne få belyst spørgsmål ift. barndommen fra flere vinkler.
Grundet specificiteten i dette interview, udbydes det ikke som en enkeltstående ydelse, men kun i forbindelse ADHD/ADD eller kombineret ADHD/ADD & autisme udredning for voksne.
Spørgeskemaer / Supplerende tests
Jeg udbyder også muligheden for at få administreret forskellige spørgeskemaer. SRS-2 er f.eks. et glimrende redskab til at få screenet børn for autisme vanskeligheder og kan f.eks. fint bruges "for sig selv", ift. at få afklaret om ens barn eller man selv som voksen har autisme.
BRIEF-2, Vineland-3 & ABAS-3 giver typisk kun begrænset værdi ift. at forstå et barns vanskeligheder, "for sig selv" dog. Der kan dog naturligvis altid være særlige omstændigheder, hvor det giver mening at tage dem alene, så kontakt mig endeligt hvis du/I har behov for at få administreret disse spørgeskemaer.

SRS-2 / SCQ / RAADS-R
SRS-2, SCQ og RAADS-R er spørgeskemaer, som kan screene for om en person har autismevanskeligheder.
Spørgeskemaerne består af en række forskellige spørgsmål, som hver især spørger ind til forskellige typer af udfordringer ift. autisme hos et individ. I SRS-2 er det kun den aktuelle oplevelse der spørges ind til, hvorimod SCQ både spørger ind til aktuelle symptomer og symptomer i barnets tidlige udvikling også. RAADS-R spørger tilsvarende ind til både aktuelle symptomer og symptomer i ungdommen.
SRS-2 kan bruges med både børn, unge og voksne, men bruges primært til at indhente vurderinger fra andre ift. den undersøgte hos mig. SCQ kun er for børn og unge, og udfyldes primært af forældre/andre omsorgspersoner. RAADS-R er for voksne og her er det den undersøgte selv, der udfylder dette.
Spørgeskemaerne tager ca. 15-25 minutter at udfylde.
Da der er tale om spørgeskemaer, kan de ikke bruges til at diagnosticere, om der er tale om autisme eller ej, men det kan være en god måde at få videnskabeligt belæg for, at der kunne være grund til yderligere undersøgelse (f.eks. med ADOS-2 og ADI-R), uden at det er så omstændigt og omkostningsfuldt.
Administration og opgørelse, samt kort telefonisk tilbagemelding: 1.000 kr. (ved et spørgeskema) / 2.000 kr. (Ved to eller flere)
Det giver typisk ikke mening med en længere tilbagelevering, hvis der kun er brugt spørgeskema.

BRIEF / BRIEF-2
Brief og Brief-2 er spørgeskemaer, som undersøger børn, unge og voksnes "eksekutive funktioner" set ift. andre på samme alder.
"Eksekutive funktioner" er en samlebetegnelse for de forskellige styrefunktioner vores hjerner er udstyret med. Hvor f.eks. vores intellektuelle kompetencer (IQ) f.eks. kan siges at være vores evne til at kunne lære under optimale omstændigheder, er vores "eksekutive funktioner" det der afgør hvilke konkrete muligheder vi har i en hverdagspraksis.
Når et barn skal lære det som læreren står og fortæller ved tavlen, er det nødvendigt at barnets hjerne formår at rette fokus imod læreren, fastholde dette fokus vedvarende, undgå at blive afledt af evt. larm i klassen og undertrykke eventuelle kropslige impulser, og kunne indeholde læringen i sin arbejdshukommelse længe nok til at det giver mening, samt meget andet. Dette gælder på samme måde for unge og voksne også, hvor konteksten blot bliver en arbejdsplads eller anden form for uddannelsesinstitution
Spørgeskemaet kan udfyldes af bare forældre, eller én selv, men ideelt set vil det oftest være bedst også at få en pædagog/lærer/familiemedlem eller lignende, som kender den undersøgte i vedkommendes hverdag, til også at udfylde et. Dette giver mulighed for at opnå en større gyldighed på spørgeskemaet
Da der er tale om et spørgeskema, er testen oftest kun anvendelig i sammenhæng med f.eks. en kognitiv test og eventuelle observation af barnet i dets skolepraksis.
Administration og opgørelse, samt kort telefonisk tilbagemelding: 1.000 kr (ved et spørgeskema) / 2.000 kr (Ved to eller flere)
Det giver typisk ikke mening med en længere tilbagelevering, hvis der kun er brugt dette spørgeskema.

VINELAND-3 / ABAS-3
Vineland og ABAS er begge spørgeskemaer, som forsøger at afdække børn og unges "adaptive færdigheder".
"Adaptive færdigheder" skal i denne sammenhæng forstås, som barnets evne til at fungere i sin dagligdag, set ift. andre børn på samme alder.
Formår det f.eks. at være selvstændig omkring et alderssvarende niveau af hygiejne, eller f.eks. at indgå i sociale relationer og agere indenfor normen ift. normbrydende adfærd?
Dette kan være vigtige faktorer ift. at "komme rundt om hele barnet", frem for blot at snævre fokusere på det kliniske billede.
Disse to tests adskiller sig primært ved at Vineland-3 er rettet imod børn med funktionsnedsættelser (Intellektuelt eller autistisk), hvor den kan give et mere retvisende billede af "adaptive kompetencer" ift. andre børn med tilsvarende udfordringer. ABAS-3 er derimod rettet imod børn og unge der ikke har nogle specifikke funktionsnedsættelser.
Spørgeskemaerne kan udfyldes udelukkende af forældrene, men ideelt set vil det oftest være bedst også at få en pædagog/lærer, som kender barnet, til også at udfylde et. Dette giver mulighed for at opnå en større gyldighed på spørgeskemaet
Da der er tale om et spørgeskema, er testene oftest kun anvendelig i sammenhæng med f.eks. en kognitiv test eller udredning for autisme, men kan f.eks. også anvendes som "erstatning" for observation af barnet.
Vineland-3 og ABAS-3 er begge en del mere omfattende at udfylde og opgøre, så her skal man påregne ca- 30-45 minutter til at udfylde dem.
Administration og opgørelse, samt kort telefonisk tilbagemelding: 1.500 kr (ved et spørgeskema) / 3.000 kr (Ved to eller flere)
Det giver typisk ikke mening med en længere tilbagelevering, hvis der kun er brugt dette spørgeskema.
Spørgeskemaer / Supplerende tests (Fortsat)

ADHD-RS / ASRS 1.1
ADHD-RS og ASRS 1.1 er begge to nogle relativt korte spørgeskemaer, som anvendes i forbindelse med udredningen af ADHD/ADD hos hhv. børn/unge og voksne. Begge spørger ind til ADHD/ADD specifikke symptomer, således at man kan vurdere mængden af symptomer og graden af dem relativt hurtigt.
ASRS 1.1. anvendes som en "grov-screening", typisk i starten af en udredning, for at se om der er tilstrækkelige symptomer hos en voksen, til at det giver mening at gå videre med undersøgelse. Spørgeskemaet tager 15-20 minutter at udfylde og har således ikke megen anden funktion, end at være en måde at sortere dem fra, hvor det er mere sandsynligt at det er stress eller lignende, de er udfordret af.
ADHD-RS bruges ift. børn og unge, og er noget mere centralt i udredningen der. I sig selv giver spørgeskemaet ikke meget andet, end et mål for om der er tilstrækkeligt ADHD/ADD specifikke symptomer tilstede hos barnet/den unge. Det er således ikke noget man kan bruge til at diagnosticere, i sig selv, da det at stille diagnosen handler mere om at udelukke andre årsager til dem, end at dokumentere at symptomerne på ADHD/ADD er der.
Begge spørgeskemaer ligger frit tilgængeligt på nettet, så udbydes naturligvis ikke som enkeltstående ydelse hos mig. Men de er en del af udredningen for ADHD/ADD typisk, og er væsentlige at have med som en del af udredningsprocessen, for at få stillet diagnosen på et ordentligt grundlag.

D2-R
D2-R er en digital opmærksomheds- og koncentrationstest, hvor den undersøgte skal finde bestemte "mål-objekter" blandt en masse distraktioner. Testen tager ca. en halv time at administrere, alt inklusivt, og bruges primært hos mig, som en måde at få et mål for evnen til at koncentrere sig hos voksne.
I udredninger hos børn og unge er der bedre muligheder for at få ydre vurderinger af deres evne til at koncentrere sig og fastholde opmærksomheden tilstrækkeligt på opgaver, ved hjælp af bl.a. spørgeskemaer til deres lærere/pædagoger og observation af dem i deres hverdag. Dette er der ikke de samme muligheder for med voksne, hvor denne test kan være en gode måde at få et objektivt mål for hvorvidt deres koncentrationsevne er dårligere end gennemsnittet for deres alder.
At man har en dårligere koncentrationsevne end andre, er i sig selv ikke noget man kan bruge til så meget diagnostisk eller praktisk set, så testen på egen hånd giver ikke så meget andet. Den bruges nogle gange som en del af en egnethedsvurdering til bestemte jobtyper. Men selv her vil den næppe bruges isoleret set, så testen udbydes ikke som en enkeltstående testning.

Sensory processing measurement 2 (SPM-2)
SPM-2 er egentligt ikke en test med diagnostisk værdi ift. hverken ADHD/ADD eller autisme, men den kan give nogle brugbare pointer ift. mennesker med disse diagnoser.
SPM-2 er et spørgeskema, som giver en vurdering af hvilke styrker og udfordringer et menneske har ift. sine sansebearbejdning. For både mennesker med autisme eller ADHD/ADD (eller begge) ses der ofte en afvigelse ift. deres sansemæssige bearbejdning og det at få disse klarlagt, kan være at stor værdi ift. hvordan man f.eks. på arbejde eller i skole bedst muligt kan kompensere for dette.
Spørgeskemaet er med danske normer fra 4 års alderen op til og med 21 år, men kan anvendes af alle fra 4 måneder gammel til 87 år+.
Afhængigt af alderen gives der 2 til 3 spørgeskemaer, for at lave undersøgelsen. Én til forældre (børn og unge) eller pårørende (voksne), èn til skole/institution (børn og unge), og et selvrapporteringsskema (unge og voksne)

Hvordan kan et udredningsforløb ser ud?
Et udredningsforløb tilrettelægges altid ud fra hvad jeres konkrete behov er, og vil naturligvis være individuelt tilpasset lige præcist jeres situation.
Er I f.eks. "blot" nysgerrige på, om de udfordringer I oplever hos jeres barn kunne forstås som enten udfordringer med indlæringen eller autisme vanskeligheder, uden at nogle fagpersoner omkring barnet har givet udtryk samme bekymringer, vil der naturligvis ikke være behov for at lave en lige så omfattende og tidskrævende undersøgelse, som hvis I f.eks. er fuldstændigt overbevidste om at jeres barn har autisme og gentagne gange er blevet afvist videre udredning i det offentlige system, pga. at I, af den ene eller anden grund, ikke lige passede ind i deres "kasse".
1) En indledende telefonsamtale
For langt de fleste tilfælde vil det give mening, at vi starter med en indledende samtale over telefonen, hvor du/I kort kan beskrive hvilke udfordringer I oplever og hvad du/I ønsker at kunne bruge en udredning til.
Så kan jeg forsøge at vurdere om det er noget, hvor jeg vil kunne indfri jeres forventninger. Denne samtale er naturligvis helt uforpligtende og gratis, da der blot er tale om en indledende forventningsafstemning og vurdering af om det giver mening at gå videre med et forløb hos mig.
2) En opstartssamtale
Giver det mening at gå videre med en udredning, vil første del være, efter den indledende telefonsamtale, at vi holder en opstartssamtale sammen.
Afhængigt af den undersøgtes alder og udviklingsniveau, vil dette enten være med vedkommendes forældre/andre omsorgspersoner, eller også med den undersøgte selv.
Samtalen tager en time til halvanden, afhængigt af hvor kompleks udfordringen er. Målet er at du/I får mulighed for at uddybe jeres bekymringer og ønsker ift. forløbet, samt at jeg kan få spurgt ind til de forskellige udviklingsområder, jeg har brug for, for at lave en faglig vurdering af hvilke tests, der vil være nødvendige for at lave en udredning der matcher jeres ønsker og behov.
På baggrund af opstartssamtalen, laver jeg et tilbud for den samlede udredning, som du/I så kan overveje. Tilbuddet er uforpligtende, men selve opstartssamtalen koster dog 1200kr
3) Selve udredningen
Ønsker I at tage imod tilbuddet, får vi booket de nødvendige tider. Er der behov for at inddrage andre fagpersoner, f.eks. lærere/pædagoger og lignende, for at kunne udføre testningerne, påtager jeg mig gerne at aftale tidspunkter direkte med dem (Evt. tilladelse til at inddrage dem i undersøgelsen, vil det typisk være noget du/I selv skulle kontakte dem for)
For nogle tests vil det bare være den undersøgte og mig, som skal lave ting sammen, for nogle evt. med en forældre/omsorgsperson med, og i nogle test er det blot forældre/omsorgsperson og jeg.
I de situationer hvor det vil være nødvendigt, kan jeg lave testene hjemme hos jer eller i f.eks. barnets/den unges skole. I udgangspunktet vil jeg altid forsøge at lave udredningsforløbet over kortest mulig tid, således at du/I ikke skal vente unødigt på at komme videre ift. jeres problemstilling.
Testningen kan ligeledes indeholde, at jeg f.eks. bruger tid på at sætte mig ind i tidligere undersøgelser af den undersøgte, hvor det er relevant.
Er der f.eks. tale om, at der har været lavet flere undersøgelser, eller været flere møder imellem jer og daginstitution/skole, når der er tale om børn og unge, kan der ligge en masse mødereferater, som kunne være relevante for mig at sætte mig ind i. I vil evt. kunne få disse sagsakter udleveret fra kommunen (samt evt. direkte fra skole/institution, hvis de er private) ved en aktindsigt i barnet/den unges sag.
4) Opgørelser af tests, samt rapportskrivning
Når testningen er overstået, vil der være behov for at jeg opgør testene og analyserer resultaterne, før jeg kan komme med konklusioner på hvad de viser.
Der vil blive udarbejdet en skriftlig rapport, hvor omfanget af den naturligvis afhænger af undersøgelsens omfang og hvad jeres behov er. Prisen for dette er naturligvis inkluderet i tilbudet.
Vi vil ligeledes typisk afholde en tilbageleveringssamtale, hvor du/I får mulighed for at stille spørgsmål til undersøgelsens resultater og hvilken betydning dette kan have for den undersøgte, samt jer som familie, når der er tale om børn og unge.
Hvor relevant, kan der suppleres med eventuelle opfølgende samtaler med barnet/den unge, jer som forældre/omsorgspersoner eller begge, hvor vi kan gå mere i dybde med hvordan I konkret kan arbejde med udfordringerne i lige jeres tilfælde (Dette vil typisk ikke være inkluderet i tilbuddet, da behovet for det afhænger af udredningens resultater)
For screeningsundersøgelse af autisme-vanskeligheder, f.eks. ved SRS-2 eller SCQ spørgeskema, vil vi typisk kunne nøjes med en telefonisk overlevering, samt at I får udleveret en kopi af det udfyldte scoringsark.

Pålideligheden af udredningerne
Alle tests som anvendes hos mig lever op til internationalt anerkendte standarder indenfor de områder de anvendes til, og er ofte også officielt anerkendt som den "gyldne standard" ift. udredning.
Samtidigt er jeg også erfaren i at teste børn og unge, samt lave observationer i daginstitutioner og skoler, både når det gælder almindelige og særlige udfordringer.
Dette betyder at det vil være fagligt solide resultater, der kommer ud af en udredning hos mig. Resultater som både vil kunne anvendes til forståelse af den undersøgte, for sig selv, samt vil kunne overføres og anvendes af andre fagprofessionelle, f.eks. til yderligere udredning i psykiatrien.
Kontakt informationer
Psykolog Lars Ravn
Dronningensgade 23, 5000 Odense C, Danmark
+45 71 94 94 23
Træffes nemmest på følgende tidspunkter på alle hverdage:
8.30 - 9.00
12.00 - 13.00
16.00 - 17.00
kontakt@psykologlarsravn.dk